maanantai 11. lokakuuta 2010

Porn than meets the eye

VAROITUS!

Lienee paikallaan, koska puhutaan pornosta ja jotakuta se aina risoo.
Jos siis loukkaannut pornografisesta materiaalista tai siitä puhumisesta, ole hyvä ja mieti kahdesti haluatko lukea pidemmälle.
Ja asiaan.

Kumpikin meistä on joskus nähnyt pornoa. Ainakin toinen on katsonut sitä tarkoituksella.
Pornon voi nähdä niin monella tavalla yhteiskunnan rappiosta miljardibisnekseen, etten jaksa alkaa eritellä (!) jokaista näkökulmaa. Se, mihin haluan keskittyä, on se, mitä pornosta voi oppia jos kykenee näkemään sen päällimmäisen tarkoituksen yli.

1. Porno onnistuu tavoittamaan kohderyhmänsä kaikissa mahdollisissa medioissa ja formaateissa käyttäen niitä suvereenisti hyväkseen.
Älä huomioi kuvatekstin ikäjakaumaa, joskin koko skaalalla on vaara altistua pornolle...
Miten on mahdollista että porno tavoittaa kohderyhmänsä? Koska se kiinnostaa kohderyhmäänsä ehdottomasti.

2. Miehet eivät ole pornon ainoa kohderyhmä. Naisille suunnattua pornoakin on olemassa, se ei vain ole ehkä ihan niin yleisesti nähtävillä kuin etupäässä miehille suunnattu porno. Sukupuolille suunnatun pornon eroavaisuudet korostuvat usein tilanne-tai miljöömielikuvan luomisessa mutta myös muissa asioissa kuten sisältökuvauksissa.

Esimerkki etupäässä miehille suunnatun kuvasarjan sisältökuvauksesta:
"Candy nai yökerhosta kotiin tuomansa miehen aivot pellolle"

Esimerkki etupäässä naisille suunnatun kuvasarjan sisältökuvauksesta:
"Julia viettelee miehensä romattisen illallisen päätteeksi"


3. "Devil is in the detail" Koska porno perustuu yksinkertaiselle asialle, jota maustetaan lisäarvotekijöillä eli fetisseillä, fetissien rooli korostuu sitä mukaa kun ihminen on turtunut entiseen. Sellainen sisältö menestyy parhaiten, jonka lisäarvotekijä vetoaa useampiin ihmisiin.


4. Pointtina on toiminta. Juoni, viitekehys ja niihin verrattavat asiat ovat toisarvoisia joskin fetissistä ja formaatista riippuen niiden merkitys voi korostua. Aikaa ei tuhlata turhiin puheisiin tai suunnitteluihin.


5. Tapahtumapaikka ei ole olennainen. Kunhan tapahtuu ei ole niin väliä missä tapahtuu. Toisaalta taas tapahtumat voi sijoittaa luontevasti(?) mihin tahansa tapahtumapaikkaan.


6. Toiminnalla on selkeä, toistuva rakenne. On siis olemassa toimivaksi havaittu systeemi. Systeemin lopputulemana on aina sama asia, joten laaduntarkkailu on kohdallaan.
En nyt käytä kuvia havainnollistamaan rakennetta, mutta teen sen siistityllä "dialogilla".

a) Nainen puhaltaa miestä.
b) (Mies puhaltaa naista.)
c) Nainen ja mies katselevat ikkunasta peräkkäin.
d) Nainen katsoo miehen olan yli istuen tämän sylissä.
e) Nainen ja mies katsovat samaan suuntaan sylikkäin kyljellään.
f) Nainen siivoaa roiskuneen kiisselin kasvoiltaan tai rinnaltaan tai jos hänen oli nälkä, hän syö sen.

Noin 100 prosentissa tapauksista rakenne sisältää vaiheet A ja F. Vaiheiden B ja E välillä voi olla rajaton määrä vaihtelua. Vaihe F on laaduntarkkailun ydin, kaikella tähdätään siihen. Koko touhu perustuu vaiheen F näyttämiseen.

"Hi, I see you're house is on fire"
"Yeah...can you show me the TOOL you're gonna put my fire out?"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti