Yksi ihmiselämän rasittavimpia ja toistuvimpia ilmiöitä on tilanne, jossa tiedät mitä sinun pitäisi tehdä, joka ainoa solusi huutaa että nyt helvetti niin...etkä silti tee! Lyön vaikka vetoa, että jokaisen aikuisen ihmisen elämästä löytyy kymmenittäin tällaisia tilanteita. Mitään muuta niille ei voi enää tehdä kuin miettiä mikä lopputulos olisi ollut jos olisi uskaltanut/kyennyt/viitsinyt/valinnainen tekosyy. Senkin jättää mieluummin tekemättä.
Pahimmillaan toimimattomuus silloin kun tiedetään että pitäisi, voi saada seuraamuksia joita kukaan ihminen ei mielellään kanna. Esimerkkinä vaikka uudenvuoden tragedia Espoon kauppakeskus Sellossa. Lehtien mukaan ampujan lähestymiskielto oli kauppakeskushenkilökunnan tiedossa ja jossakin näin jopa otsikon, jonka sisältö oli käytännössä "olis tarttenu tehdä jotain" joskaan ei noilla sanoilla ilmaistuna. Välillä pistää oikeasti vähän miettimään, ehkä jopa vihaksi.
Edellä mainitun kaltaisia murhenäytelmiä ei mitenkään voi rinnastaa liiketoimintaan, mutta takana piilevää toimimattomuuden ajatusta voi. Mielestäni uusi tuotekehitys jos mikä on liiketoiminnassa kenttä, jolla täytyy liikkua nopeasti, tehdä nopeita päätöksiä ja TOIMIA! Tuotekehityksen kohdalla on kaksi kysymystä, joihin ei saa jäädä jumiin vaikka ne täytyykin aina esittää. Toinen kuuluu "voisiko näin tehdä?" ja toinen "mitähän tästä mahtaa tulla?". Ja avataanpa sitten taas vähän.
Ensimmäinen kysymys liittyy yleensä tilanteeseen, jossa voidaan olettaa, että suunniteltu asia saattaa herättää närää tai "tahrata meidän imagoa" tai jotain muuta vastaavaa. Ei olla siis aivan varmoja siitä ymmärretäänkö tuote sillä tavalla kun itse on tarkoitettu. Minulla on tähän yksi vastaus. Joka ikinen kerta kun tulette kysymyksen "voiko näin tehdä?" äärelle, muistakaa, että Rammstein käytti juuri hardcore-pornoa musiikkivideossaan. Kyse on kuitenkin mainstream-bändistä. Eli jos teidän tuotteeseenne ei liity suoranaisesti mitään niinkin arveluttavaa(?) kuin hc-porno, niin VOI tehdä.
Sitten toinen kysymys. Uuden tuotteen lanseeraus on aina riskipeliä eikä vastausta menestymismahdollisuuksista voi mitenkään varmuudella tietää. Mutta ajatelkaa sitä niin, että teillä on lanseeraajina mahdollisuus MILLOIN TAHANSA selvittää vastaus kysymykseenne. Sidon tämänkin vähän ikävämpään tosielämän esimerkkiin. Kymmenisen vuotta sitten Tampereella kadonnut Raisa Räisänen on edelleen kateissa. Voin kuvitella, että hänen vanhempansa antaisivat mitä tahansa jos saisivat tietää tyttärensä olinpaikan ja kunnon. Mutta kukaan ei voi sitä tietoa heille antaa. Se tieto ei ole minkään rahamäärän takana.
Joten muistakaa riskejä miettiessänne, että te saatte luotettavan vastauksen erittäin helposti. Te saatte sen julkistamalla sen mitä sitten ikinä olettekaan kehitelleet. Liiketoiminta on tärkeää, mutta elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin se, ja aina välillä on hyvä muistaa kuinka helposti jotkut vastaukset on mahdollista saada verrattuina toisiin.
Elämä on oikeasti ihan liian lyhyt siihen, että pitäisi alkaa tekemään jotain mistä ei nauti ja siihen että panttaa vastauksia sellaisiin kysymyksiin joihin ne on MAHDOLLISTA saada kun vain uskaltaa TOIMIA ja kuunnella vastauksen. Joten kehitetään ajatuksistamme uusia tuotteita ja katsotaan ROHKEASTI mitä niille tapahtuu.
Valot, kamera....TOIMINTAA!
maanantai 11. lokakuuta 2010
A-C-T-I-O-N
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti