Sitä sanotaan...
...että syy miksi mainostoimistoala ei ole provisiopalkattua, on siinä, että mittaria niiden saavuttamille hyödyille on vaikea määrittää. Olen myös kuullut mainostoimiston tai vastaavalla tavalla toimivan yrityksen mainostavan itseään lauseella "suunnittelemme, toteutamme ja mittaamme tulokset". Kuka tässä kusettaa? Osataanko niitä tuloksia mitata vai ei? Onhan siinä tietenkin se näkökulma olemassa, että olemassaolevan yrityksen tunnettuuden nollapistettä on vaikea enää luoda uudestaan. Mittauksen kannaltahan se olisi äärettömän tärkeää; on pakko tietää mikä oli lähtökohta, että perillepäästessä tiedetään kuinka pitkä matka on kuljettu. Kuitenkin jos esimerkiksi Coca Cola päättäisi vaihtaa mainospalveluidensa tuottajaa, olisi mahdotonta pyyhkiä massojen mielestä sinne tähän mennessä iskostettu tietoisuus ja aloittaa alusta, jotta uusi palveluntarjoaja voisi laskuttaa realistisesti tulosten perusteella.
Kuka toisaalta väitti...
...että elämä olisi helppoa? On olemassa asioita, joiden kanssa täytyy vain toimia, vaikkei niihin ehkä olisikaan löydettävissä kovin selkeää logiikkaa etkä voi ikinä olla varma siitä maksatko liikaa. Kauas on pitkä matka ja pitkän matkan logiikka on meille kaikille tuttu...yksi askel kerrallaan. Se on sitten aivan toinen asia hyväksymmekö ja toimimmeko sen mukaan. Tulee mieleen hiljattainen Seth Godinin blogipostaus, jossa hän tarkasteli iPadin lanseerausta. Hän sanoo, että ei Apple myynyt 300 000:tta vempainta päivässä...Apple möi ne 30:ssa vuodessa. Tämä on jotakin, jonka ainakin henkilökohtaisesti joudun vielä toistaiseksi opettelemaan joka aamu uudestaan.
"If you dream big dreams, you'd better start loving great distances"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti