Kaikkein brutaalein mittari...
...toisen ihmisen ulkonäköä arvioidessa taitaa olla "panisin/en panis".
Noihin sanoihin kiteytyy yllättävän paljon informaatiota, jossa ei kaiken lisäksi ole kauheasti tulkinnanvaraa ja hyvä niin. Kaikki informaatio, jossa on vähänkin tulkinnanvaraa estää jotakin toimintaa alkamasta. Huonon ja hyvän informaation ero on spesifien määritteiden puuttumisessa.
Kuuma kahvi on huonoa informaatiota. 85-asteinen kahvi on hyvää informaatiota. Lankunpätkä on huonoa informaatiota. 50-senttinen lankunpätkä on hyvää informaatiota. Pitkä matka on huonoa informaatiota. 300 kilometriä on hyvää informaatiota.
Kun otetaan tarkka luku mukaan, saadaan ihan eri käsitys siitä millaista toimintaa mahdollisesti vaaditaan asian toteuttamiseen.
Maailma on täynnä mittareita. Osa niistä on paljon enemmän anteeksiantavia kuin toiset ja onkin meistä itsestämme kiinni mitä niistä käytämme tulosten arvioimiseen.
Esimerkkejä erittäin tulkinnanvaraisista mittareista liiketoiminnassa:
- strategian laatu
- vision laatu
- henkilöstön tyytyväisyys
Esimerkki erittäin vähän jos lainkaan tulkinnanvaraa jättävistä mittareista liiketoiminnassa:
- tehtiinkö voittoa?
- tehtiinkö se mitä luvattiin?
Huomaa, että tulkinnanvaraa jättämättömissä mittareissa tarkastelukysymys alkaa sanalla "tehtiinkö".
"WYGIWYM= What You Get Is What You Measure"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti